Dịch vụ bác sĩ trực tuyến – digilääkäri

 

Dịch vụ bác sĩ trực tuyến hoặc y tá trực tuyến thông qua điện thoại thông minh, gọi điện thoại video thì hiếm hơn 

Tại trạm y tế thuộc địa phương Kolari hơn phân nửa người dân đã dùng dịch vụ trực tuyến, những trường hợp không cần phải khám bệnh tại phòng khám bệnh, tỉ lệ dùng dịch vụ trực tuyến cao nhất trong nước Phần Lan, theo viện Sức khỏe và phúc lợi THL. Trưởng bác sĩ Ulla Ylläsjärvi nhận định rằng việc cố vấn trực tuyến đang tạo thêm thời gian để khám bệnh các bệnh nhân có mặt tại các phòng khám. Hiện giờ không có bị quá tải trong hệ thống đặt giờ của chúng tôi, bà xác định như vậy. 

Có thể trong tương lai các Khu vực phúc lợi xã hội (Hyvinvointialue) sẽ tận dụng dịch vụ bác sĩ trực tuyến hoặc y tá trực tuyến nếu phù hợp theo nhu cầu.

Khuyết điểm của dịch vụ trực tuyến là các bệnh nhân không có nhiều kiến thức và kỹ năng về công nghệ thông tin, ví dụ như trường hợp của ông Ahti Hiltunen, những ngón tay của ông có lúc bị rung và khó dùng điện thoại thông minh. Những phản hồi đa số là tích cực nhưng cũng có một số tiêu cực về người thân của bệnh nhân, họ cũng lo lắng về sức khỏe của bệnh nhân ví dụ như về trí nhớ hoặc kỹ năng sử dụng phần mềm trong điện thoại thông minh. Cũng có một chút thử thách đối với các bác sĩ mới bắt tay làm việc vì không biết rõ tiểu sử của các bệnh nhân, nhưng đã làm việc dài lâu sẽ không còn là thử thách như ban đầu.

 


 

Kolarissa ei ole hoitojonoja ja yksi syy on maan aktiivisin etävastaanoton käyttö – yhä useammin sinutkin voi ottaa vastaan digilääkäri

Etävastaanotto ei vaadi panostusta tekniikkaan, vaan lähes aina puhelin ja älykännykkä riittävät. Kolarissa etuna ovat myös monivuotiset potilas-lääkäri -suhteet.

Kolarin kunta on koko maan mittakaavassa edelläkävijä etäyhteyksien hyödyntämisessä perusterveydenhuollon vastaanotoilla.

Kolarin terveyskeskuksen potilaskontakteista hiukan yli puolet hoitui etäyhteydellä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tilastojen mukaan etäkäyntien osuus oli Kolarissa koko maan suurin.

Johtavan lääkärin Ulla Ylläsjärven mukaan etävastaanottojen ansiosta lääkäreille jää enemmän aikaa läsnävastaanottoihin.

– Meillä ei myöskään tällä hetkellä ole hoitojonoja.

Asiakkaan kannalta Ylläsjärvi pitää positiivisena asiana sitä, ettei tämän tarvitse tehdä pitkää lääkärimatkaa silloin, kun asian voi hoitaa vaikka puhelimitse.

Myös esimerkiksi Kainuussa, jossa sote-kuntayhtymä on toiminut jo vuosia, on palvelujen saatavuutta pyritty lisäämään hyödyntämällä etäasiointia. Todennäköistä on, että hyvinvointialueiden aloitettua tullaan terveydenhoidossa käyttämään digitaalisia ratkaisuja nykyistä enemmän.

Nopeus ja tehokkuus saavat kiitosta

Yleensä etävastaanotto Kolarissa tarkoittaa potilaan ja lääkärin tai hoitajan välistä puhelinkeskustelua asioista, jotka eivät vaadi potilaan tutkimista. Kolarissa videoneuvotteluyhteyttä käytetään harvakseltaan.

Useimmin aiheena ovat laboratoriotulokset tai reseptit.

– Kaikki on hoitunut nopeasti, tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti, sanoo Marketta Filppa Sieppijärveltä.

Filppa kertoo tarvinneensa etävastaanottoa harvakseltaan, viime aikoina lähinnä laboratoriotulosten läpikäymisessä.

Asiakkaat voivat ottaa yhteyttä terveyskeskukseen myös Virtu-sovelluksen avulla. Osa kolarilaisista kokee, että yhteydenotoissa ohjataan liian paljon sovelluksen käyttöön.

– Virtu on hyvä renki, mutta se on täällä päässyt jo isännäksi, sanoo Sieppijärvellä asuva Ahti Hiltunen.

Hiltusen mukaan terveyskeskusasioiden hoitaminen sovelluksen kautta sopii niille, joilla on riittävät digivalmiudet.

– Johan se niillä, jotka osaavat pelata kännykällä. Mutta mullakin kun on tuo käsien vapina. Ei se tahdo onnistua, kertoo Hiltunen.

Hän kertoo siirtäneensä vastaanottokäyntinsä tulevaisuuteen.

– Mutta minä olenkin tämmöinen luuloterve ihminen. Luulen olevani terve, hän naurahtaa.

Virtu eli virtuaalinen sosiaali- ja terveyspalvelukeskus on Lapissa käytössä oleva sähköinen palveluportaali. Sitä käyttävät niin alan ammattilaiset kuin kuntalaisetkin.

Kunnat tuottavat suuren osan Virtu.fi-portaalin sisällöstä. Joissakin kunnissa siellä voi olla yksi palvelu ja toisissa kymmeniä.

Potilaiden tuttuus helpottaa

Kehut ja moitteet etäpalvelusta ovat kantautuneet terveyskeskukseen.

– Ruusuja tulee tosi paljon siitä, että hoituipa nopeasti ja näppärästi, kertoo Kolarin johtava lääkäri Ulla Ylläsjärvi.

Risuja tulee hänen mukaansa lähinnä omaisilta ja läheisiltä.

– He ovat huolissaan, että osaako ihminen lähestyä etänä. Meillehän voi ottaa yhteyttä myös puhelimella, tarkoitus on ihminen voi valita sen yhteydenottokanavan.

Kolarissa etävastaanotot ovat olleet mahdollisia, koska kaikilla terveyskeskuksen lääkäreillä on pitkä kokemus hoidettavista.

Terveyskeskuslääkäri Kai Konkilla on 12 vuoden kokemus saman väestöryhmän hoitamisesta.

– Se antaa helpomman asetelman pitää etävastaanottoja.

Etävastaanotto muuttuu haastavaksi, mikäli lääkäri ei tunne potilasta. Konkin mielestä etävastaanotot eivät myöskään sovi kaikille lääkäreille.

– Tilanne on hyvin erilainen vasta taloon tulevilla, jotka eivät tunne ihmisiä ja toimintamalleja.

Kolarissa ei ole hoitojonoja ja yksi syy on maan aktiivisin etävastaanoton käyttö – yhä useammin sinutkin voi ottaa vastaan digilääkäri: https://yle.fi/uutiset/3-12242400

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *