Chia sẻ:

 

 

 

Từ tuổi 18 đến 75 tuổi nên uống thêm D vitamin 10 mikrogram mỗi ngày và trên 75 tuổi 20 mikrogram mỗi ngày. Người da đen gốc ở châu Phi nên uống thêm ít nhất 20 mikrogram mỗi ngày vì màu da của họ tạo ít chất D vitamin hơn người da trắng. HUS cũng khuyến kích những công dân có BMI hơn 30 thì phải uống ít nhất 50 mikrogram vì nhiều kilo cần nhiều chất D vitamin. Cần uống D vitamin từ tháng 10 tới tháng 3 trong lúc ít tia sáng mặt trời. Trong thực phẫm như sữa tươi và các loài cá có chứa chất D vitamin. Tầm quan trọng của việc uống thêm D  vitamin vì nó có tác dụng tới hệ miễn dịch, chống lại các chứng bệnh như vi rút korona.

Theo Viện Y Khoa (Terveyskirjasto) không vượt quá 100 mikrogram cho người lớn mỗi ngày. Uống bao nhiêu mikrogrgam mỗi ngày là tuỳ theo số lượng của ánh sáng mặt trời mà mọi người hiện đang sinh sống, tuỳ theo màu da của con người, càng lớn tuổi thì độ D vitamin cần phải cao, béo phì cũng cần cao hơn. Ví dụ như giữa mùa đông công dân du lịch ở miền nam châu Âu, đi nắng ở ngoài trời thì việc uống thêm D vitamin cũng không cần thiết trong thời gian đi du lịch ở các nước nóng, đi nắng ngoài trời như ở các bờ biển.

 

 

HUS suosittelee D-vitamiinilisää ikääntyneille ja erityisryhmille koronavirusepidemian aikana

Asiasanat:

  • korona
  • koronavirus

D-vitamiinilisän kansallinen suositus normaalioloissa 18-75-vuotiaille on lokakuusta maaliskuuhun 10 mikrogrammaa vuorokaudessa ja yli 75-vuotiaille ympäri vuoden 20 mikrogrammaa vuorokaudessa.

HUS suosittelee D-vitamiinilisää koronavirusepidemian aikana kaikille yli 70-vuotiaille ja ympärivuorokautisessa hoidossa asuville aikuisille 20 mikrogrammaa vuorokaudessa. Lisäksi aikuisille tummaihoisille suositellaan 20 mikrogrammaa vuorokaudessa, koska tummaihoisten iho kehittää tyypillisesti vähemmän D-vitamiinia kuin vaalea iho. Kaikille edellä mainittuihin ryhmiin kuuluville, joiden painoindeksi (BMI) on yli 30, suositellaan hieman isompaa eli 50 mikrogramman annosta vuorokaudessa, koska ylipainoon liittyy suurempi D-vitamiinilisän tarve.

”Vaikean koronavirustaudin riski kasvaa yli 70-vuotiailla. Tämän vuoksi suosittelemme koronavirusepidemian aikana D-vitamiinilisää jo 70-vuotiaille sekä erityisryhmille kansallista suositusta korkeampaa annosta”, sanoo apulaisylilääkäri Eeva Ruotsalainen.

Vastaavia suosituksia ovat antaneet Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen ja amerikkalainen asiantuntijaorganisaatio (American Institute of Medicine). “Juuri julkaistuissa tutkimuksessa brittitutkijat suosittelevat, että myös Englannissa otetaan käyttöön nykyisiä annoksia suuremmat suositukset”, kertoo ylilääkäri ja endokrinologi Camilla Schalin-Jäntti.

D-vitamiinia syntyy iholla UV-valon vaikutuksesta. Suomessa on riittävästi auringonvaloa D-vitamiinisynteesiin maaliskuusta lokakuuhun. D-vitamiinia saadaan myös ravinnosta, esimerkiksi maidosta ja rasvaisesta kalasta. Erityisessä D-vitamiinipuutteen riskissä Suomessa ovat tummaihoiset, ylipainoiset, ikääntyneet ja ympärivuorokautisessa laitoshoidossa olevat.

https://www.hus.fi/ajankohtaista/hus-suosittelee-d-vitamiinilisaa-ikaantyneille-ja-erityisryhmille

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01044

D-vitamiini vaikuttaa ihmisen immuunipuolustukseen tehostamalla vastustuskykyä. Lisääntyvässä määrin on saatu tietoa, D-vitamiinin puutoksen ja koronaviruksen aiheuttaman vakavan keuhkoinfektion yhteydestä.

Chia sẻ: