Tin vắn tắt thích hợp cho người nhập cư ở Phần Lan. Nội dung của tin tức ngắn gọn, những từ vựng thông dùng trong ngôn ngữ Phần Lan dành người nhập cư hiện đang học tiếng Phần Lan.
Hoạt động tin tức vắn tắt, dễ hiểu, nội dụng đa dạng do đài truyền hình trung ương Yleisradio của chính phủ Phần Lan thực hiện. Tin video, tin tức hàng ngày trên trang mạng: https://yle.fi/uutiset/osasto/selkouutiset/
TIN VẮN NGÀY 21.3.2018:
Terrorismin vaara

Terrorismin vaara ei ole loppunut Suomessa. Näin sanoo Suojelupoliisi eli Supo.
Viime kesänä Suojelupoliisi arvioi, että terrorismin vaara on kasvanut. Suojelupoliisi nosti silloin terrorismin uhkan tasolta 1 tasolle 2. Tasoja on 4.
Nyt Suojelupoliisi sanoo, että uhka on pysynyt yhtä suurena. Yksi syy on islamistinen propaganda.
Suojelupoliisi tekee työtä terrorismia vastaan. Se esimerkiksi seuraa noin 370 ihmistä, joilla on esimerkiksi terroristista koulutusta.
Tuotepakkaukset

Ruokakaupan hyllylle tulee koko ajan uusia tuotteita. Usein ne katoavat nopeasti, koska asiakkaat eivät osta niitä.
Pakkaus on tärkeä osa uutta tuotetta. Pakkauksen pitää näyttää kiinnostavalta, että asiakkaat huomaavat sen. Jos asiakas ei huomaa tuotetta 4 sekunnissa, hän ei osta sitä.
Pakkauksen pitää myös toimia hyvin, että asiakas ostaa sen uudestaan. Huono pakkaus voi tappaa tuotteen.
Vuoden arktiset maahanmuuttajat
Vuoden 2018 arktiset maahanmuuttajat on valittu. He ovat uzbekistanilainen Firuza Miller-Tissari Rovaniemeltä ja somalialainen Omar Shariif Hassan Kemistä.
Valinnan teki Arktiset maahanmuuttajat -yhdistys, joka toimii Lapissa.
Sukupuolineutraali bussikortti
Turku aikoo ottaa käyttöön sukupuolineutraalin bussikortin. Uudet bussikortit tulevat käyttöön ehkä jo kesällä.
Sukupuolineutraali bussikortti ei kerro, onko kortin omistaja nainen vai mies.
Nykyään Turun bussikortista näkyy kortin omistajan sukupuoli. Silloin ihmisten on vaikeampi käyttää alennuskortteja väärin. Alennuskortit ovat henkilökohtaisia.
Turkulaiset ovat keskustelleet asiasta paljon, sen jälkeen kun lipuntarkastaja kysyi lapsen sukupuolta. Lapsella oli pojan bussikortti ja vaaleanpunaiset vaatteet.
Olemme oppineet, että sukupuoli ei ole sellainen asia, jonka pitää näkyä kortista, Turun joukkoliikennejohtaja sanoo.
Suunnnitteilla korkea hiekkalinna

Lappeenrantalaiset aikovat rakentaa ensi kesänä maailman korkeimman hiekkalinnan. Linnasta tulee 18 metriä korkea eli yhtä korkea kuin 6-kerroksisesta talosta.
Maailman tähän asti korkein hiekkalinna rakennettiin viime kesänä Saksassa. Se oli vähän alle 17 metriä korkea.
Hiekkalinnan rakentaminen alkaa Lappeenrannassa toukokuussa. Rakentaminen kestää 2 kuukautta.
Bạn có thể trả lời theo nội dung của từng chủ đề của một tin tức, mục đích để bạn rèn luyện thêm ngôn ngữ Phần Lan, để xem bạn có hiểu nội dung của tin tức hay không.
Edelliset lähetykset
Keskiviikko 21.3.2018 (radio)
Keskiviikko 21.3.2018 (tv)
Tiistai 20.3.2018 (radio)
Tiistai 20.3.2018 (tv)
Maanantai 19.3. 2018 (radio)
Maanantai 19.3. 2018 (tv)
Sunnuntai 18.3.2018 (radio)
Lauantai 18.3.2018 (radio)
Perjantai 16.3.2018 (radio)
Perjantai 16.3.2018 (tv)
Torstai 15.3. 2018 (radio)
Torstai 15.3. 2018 (tv)
Keskiviikko 14.3.2018 (radio)
Tiistai 13.3.2018 (radio)
Lainattu tekstit Yle-sivulta : https://yle.fi/uutiset/osasto/selkouutiset/