Chia sẻ:

Quyền bồi thường nhất định khi chuyến bay trễ hơn 3 tiếng hoặc chuyến bay bị đình lại.

  • Hành khách của chuyến bay có quyền đòi bồi thường 250€ nếu chuyến bay trễ hơn 3 tiếng, nếu chuyến bay dưới 1500 km.
  • 400€ nếu bay trên 1500 km trong khối EU hoặc ngoài EU từ 1500-3500 km, chuyến bay trễ hơn 3 tiếng.
  • 300€ nếu ngoài khối EU và bay trên 3500 km, chuyến bay trễ 3-4 tiếng.
  • 600€ nếu ngoài khối EU, bay xa hơn 3500 km, khi chuyến bay trễ hơn 4 tiếng.

Hãng hàng không có thể bồi thường bằng tiền mặt hoặc chuyển tiền vào tài khoản hoặc qua các dịch vụ nếu hành khách chấp nhận.

Hãng hàng không không cần phải bồi thường nếu việc trễ nảy vì lý do bất thường trong các môi trường mà không thể tránh được.

Nguồn: Cơ quan cạnh tranh và quyền lợi người tiêu dùng ở Phần Lan  — Kilpailu- ja kuluttajavirasto

 


 

Lennon viivästymisestä voi vaatia huolenpitoa ja pitkästä viivästyksestä vakiokorvausta

Matkan pituus

Viivästys määränpäässä

Korvaus

Lennon pituus enintään 1500 km

yli 3 h

250 €

EU:n sisäinen lento yli 1500 km tai EU:n   ulkopuolelle suuntautuva lento, 1500–3500 km

yli 3 h

400 €

Lento EU:n ulkopuolelta (lähtevä/saapuva), lennon pituus yli 3500 km

3–4 h

300 €

Lento EU:n ulkopuolelta

(lähtevä/saapuva), lennon pituus yli 3500 km

yli 4 h

600 €

Oikeutta korvaukseen ei kuitenkaan ole, jos viivästys johtuu poikkeuksellisista olosuhteista eikä sitä olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi toteutettu. Poikkeuksellisiksi olosuhteiksi katsotaan esim. työtaistelu, lennon suorittamiseen sopimattomat sääolosuhteet, turvallisuusriskit ja odottamattomat lentoturvallisuuteen vaikuttavat puutteet, poliittisesti epävakaat olot ja ilmaliikenteen hallintaa koskeva päätös, joka aiheuttaa viivästymisen tai peruuttamisen.

EU-tuomioistuimen ratkaisukäytännön mukaan tekninen vika on harvoin pätevä syy olla maksamatta vakiokorvausta. Odottamattomiakaan teknisiä vikoja, jotka johtuvat osien ennenaikaisesta toimimattomuudesta, ei voi pitää poikkeuksellisina.

Voidakseen evätä vakiokorvauksen matkustajalta, lentoyhtiön täytyisi kyetä osoittamaan, että tapaus ei liittynyt lentoliikenteen harjoittajan tavanomaisen toiminnan  harjoittamiseen eikä ollut sen tosiasiallisesti hallittavissa. Tällaisia ovat lentoturvallisuuteen vaikuttava tekniset viat, jotka johtuivat  sabotaasista, terroriteosta tai useampaa samaan kalustoon kuuluvaa lentokonetta koskevasta piilevästä valmistusvirheestä, josta valmistaja tai lentoturvallisuusviranomainen on ilmoittanut. Lintutörmäys ja sen seurauksena mahdollisesti aiheutunut vahinko on katsottava poikkeukselliseksi olosuhteeksi.

EY-tuomioistuimen ratkaisu C-549/07

Unionin tuomioistuimen tuomia C 257/14

Lentoyhtiöllä on näyttövelvollisuus siitä, että viivästys johtui poikkeuksellisista olosuhteista ja että niitä ei olisi voitu välttää tilanteeseen soveltuvilla toimenpiteillä.

Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Chia sẻ: