Chia sẻ:

Tin vắn ngày 25.4.2018

  • Nhân viên chăm sóc trẻ em tại các nhà giữ trẻ đã xuống đường biểu tình ngày 25.4.2018, vì chính phủ Phần Lan có ý định thay đổi luật. Dự luật có thể sẽ làm giảm bớt số lượng nhân viên chăm sóc trẻ em trong các nhà giữ trẻ.
  • Lũ lụt đến gần mức kỷ lục ở tỉnh Pohjanmaa, Phần Lan. Tình trạng hiện giờ xem như không quá nghiêm trọng.
  • Mức tuổi cho phép dùng ứng dụng WhatsApp phải là 16 tuổi, chỉ định từ Liên minh châu Âu  sẽ vào hiệu lực vào cuối tháng 5 năm nay.  Người dùng ứng dụng này sẽ được nhận tin nhắn trong những thời gian sắp tới đây, để xác minh lại tuổi tác của người dùng. Người dùng dưới 16 phải có sự cho phép của cha mẹ.
  • Gần gũi, va chạm thân mật với nhau sẽ giảm bớt áp lực, sự bất an và tạo cho giất ngủ ngon lành. Con người cần sự gần gũi, va chạm thân thiết trong suốt cuộc đời của họ. Thói quen va chạm thân mật được khởi nguồn từ gia đình và dòng họ của mình.

 

Päiväkodeilla mielenosoitus

Varhaiskasvatusta koskevaa lakiesitystä vastustava mielenosoitus eduskuntatalon edustalla Helsingissä.
Mielenilmaus eduskuntatalon edessä keskiviikkona. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Päiväkodit ovat osoittaneet tänään mieltään.Osa päiväkodeista Uudellamaalla meni kiinni kello 12. Tämä johtui siitä, että työntekijät marssivat ulos.

Pelkästään pääkaupunkiseudulla yli sadan päiväkodin arki vaikeutui.Kyseessä oli poliittinen mielenilmaus. Protestin syy on uusi laki. Se vähentää lastenhoitajien määrää

Pohjanmaalla tulvii

Kuortaneenjärven tulva saattaa nousta ennätyskorkeuteen. Veden ennustetaan nousevan vielä jopa 40 senttiä.
Kuortaneenjärven tulva. Kuva: Pasi Takkunen/Yle

Pohjanmaalla tulvii ja tulvat ovat käyneet lähellä ennätystä. Tulvat johtuvat siitä, että lumi sulaa ja maa on tasainen. Vesi tulvii pelloille ja teille.

Toistaiseksi Pohjanmaalla ei ole ollut suuria vahinkoja tulvien takia. Pohjois-Pohjanmaalla pelastuslaitos on kuitenkin pyytänyt armeijalta apua.

Etelä-Pohjanmaalla tulvat kääntyvät ehkä jo laskuun.

Keksijä sai tuomion murhasta

Peter Madsen
Peter Madsen Kuva: Bax Lindhardt / Lehtikuva

Tanskassa keksijä Peter Madsen on tuomittu murhasta. Hän sai elinkautisen rangaistuksen.

Oikeuden mukaan Madsen kidutti ja surmasi ruotsalaisen toimittajan Kim Wallin, joka oli Madsenin sukellusveneessä tekemässä juttua. Rikos tapahtui viime elokuussa.

Madsen paloitteli Wallin ruumiin, heitti palat Itämereen ja upotti sukellusveneen. Oikeudessa Madsen kiisti tappaneensa toimittajan.

Whatsappin ikäraja nousee

Nuori istuu sohvalla ja naputtelee Whatsappia.
Whatsappin alaikäräja nousee 16 vuoteen. Kuva: Eso Jämsä / AOP

Whatsapp-pikaviestipalvelun ikäraja nousee. Whatsappia saa kohta käyttää vain vähintään 16-vuotias.

Käyttäjä saa pian viestin, jossa pyydetään hyväksymään uudet käyttöehdot ja vahvistamaan ikä. Alle kuusitoistavuotiaat Whatsappin käyttäjät joutuvat nimeämään huoltajan ja hänen täytyy vahvistaa palvelun käyttö.

Uusi ikäraja tulee voimaan kuukauden kuluttua Euroopan unionin alueella.

Kosketus on tosi tärkeää

Mies ja nainen kädet vastakkain.
Kosketus vähentää stressiä. Kuva: AOP

Kosketus vähentää stressiä, levottomuutta ja parantaa unen laatua sekä rauhoittaa. Ihminen tarvitsee kosketusta ja hellyyttä läpi elämän.

Kosketus vaikuttaa vauvan aivoihin. Vauvan aivot kehittyvät valtavasti ensimmäisen vuoden aikana. Tutkimusten mukaan vauvan saama hoiva muokkaa myös aivojen toimintaa.

Tarve kosketukseen säilyy samanlaisena koko elämän. Tapa koskettaa tulee omasta perheestä ja suvusta. Kosketuksen tapa kulkee perintönä uusille sukupolville.

Tekstit ja valokuvat Yle-uutiset (25.4.2018): https://yle.fi/uutiset/osasto/selkouutiset/keskiviikko_2542018_radio/10176613

 

Chia sẻ: